راهکار مبتنی بر لینکپ برای پارکینگ‌ های هوشمند در مجتمع‌ها و خیابان‌های شهر

,

امروزه مدیریت بهینه فضای پارک خودرو به یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری تبدیل شده است. در چند سال اخیر و با افزایش جمعیت شهری در تهران و سایر شهرهای بزرگ، تقاضا و در نتیجه عرضه خودرو به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده که منجر به نبود فضای کافی برای پارک خودرو شده است. از همین رو، سیاست‌گذاران بخش حمل‌ونقل در سال‌های اخیر به مساله پارکینگ‌ های هوشمند توجه ویژه‌ای داشته و به عنوان یک مکانیزم بالقوه به منظور رفع مشکلات ترافیک موجود، بر آن تمرکز کرده‌اند.

از طرفی یکی از راه‌کارهای اصلی بهبود کارایی فرایندهای شهری، حرکت به سوی شهری هوشمند است و در این میان، یکی از حوزه‌های اصلی ارائه خدمات شهر هوشمند، حوزه حمل‌و‌نقل شهری و به طور خاص پارکینگ‌ های هوشمند است.

اتصال فضاهای پارک خودرو (کنار خیابان و همچنین پارکینگ‌های عمومی) به منظور امکان ارایه اطلاعات لحظه‌ای آن به کاربران، علاوه بر تاثیری که در بهبود کیفیت زندگی شهروندان دارد، بخش قابل توجهی از ترافیک در مناطق مرکزی شهر را نیز که به دلیل یافتن جای پارک خالی ایجاد می‌شود کاهش می‌دهد.

به عنوان یک نمونه، بر اساس مطالعات انجام شده در مورد شهر بارسلون، ۴۰ درصد از ترافیک مرکز شهر و به طور میانگین ۳۰ درصد از ترافیک کلی، توسط رانندگانی ایجاد می‌شود که به دنبال جای پارک می‌گردند. از این رو اجرای برنامه‌هایی همچون پارکینگ های هوشمند بارسلون (که در آن از سنسورهایی برای تعیین وضعیت فضاهای پارک و همچنین اپلیکیشن با قابلیت نمایش جاهای خالی پارک و پرداخت هزینه درون برنامه طراحی شده است)، توانسته است میزان ترافیک ناشی از یافتن جای پارک خالی را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد. این مساله از طرفی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوای ناشی از آن و حرکت به سوی شهری سبز موثر است.

زیرساخت مورد نیاز برای پارکینگ های هوشمند شهری

در صورتی که تجهیزات زیرساختی شبکه اینترنت اشیا که شامل گیت‌وی و … است در سطح شهر وجود داشته باشد، نصب و بهره‌برداری از سنسورهای پارکینگ هوشمند در فضاهای داخلی و بیرونی به‌سادگی امکان‌پذیر است. با راه‌اندازی شبکه عمومی اینترنت اشیای لینک‌نت این زیرساخت در شهر تهران فراهم شده و در اختیار شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های اینترنت اشیا قرار گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره روی لینک زیر کلیک کنید.

www.link-net.ir

 

 

پارکینگ هوشمند

با توجه به اهمیت این موضوع، طراحی و ساخت سرویس پارکینگ‌ های هوشمند مورد توجه محققین لابراتوار لینکپ قرار گرفت. از ویژگی‌های منحصر به فرد و متمایزکننده این سرویس پایلوت می‌توان به توان مصرفی بسیار کم حسگرها، سادگی نصب و پیاده‌سازی آن در محل، و نهایتا هزینه تمام‌شده پایین آن اشاره کرد. لازم به ذکر است که سرویس مذکور هم‌اکنون برای فضاهای پارک مسقف (پارکینگ‌های عمومی، مجتمع‌های تجاری و همچنین مجتمع‌های مسکونی دارای پارکینگ مزاحم، جهت آگاهی از وضعیت لحظه‌ای پر یا خالی بودن هر جای پارک) توسعه یافته است و به سادگی و با جایگزینی حسگرهای مغناطیسی می‌تواند در پارکینگ‌های حاشیه‌ای خیابان (outdoor) نیز به کار گرفته شود.

پارکینگ هوشمند لینکپ

برای مشاهده وضعیت پارکینگ نیز در کنار پلتفرم لینکپ، می‌توان اپلیکیشنی اختصاصی (همچون  Appark، SFPark، SmartApp و …) طراحی کرد تا کاربران از طریق گوشی‌های هوشمند و پیش از رسیدن به مقصد، فضای پارک مورد نظر را رزرو نمایند. همچنین با اضافه شدن امکان پرداخت درون برنامه، شهروندان می‌توانند هزینه پارک خودرو را نیز سریع، آسان و بدون نیاز به پارکومتر انجام دهند.

اگر شما هم ایده‌ای در حوزه سرویس‌های اینترنت اشیاء دارید، برای پیاده‌سازی و تبدیل آن به یک محصول/خدمت واقعی، به لابراتوار لینکپ سر بزنید. همچنین در صورتی که متمایلید از سرویس‌های توسعه‌یافته در لابراتوار استفاده کنید کافی است با ما تماس بگیرید.

توجه: استفاده از مطالب وبلاگ لینکپ تنها با ذکر منبع و ارجاع لینک به سایت لینکپ مجاز می‌باشد.

2 پاسخ
  1. ناظمی
    ناظمی می گوید:

    پارکینگ هوشمند با استفاده از پروتکل لوراون یعنی کلا با باطری کار میکنه ؟ و آیا کامل یکپارچه میشه با سایر سنسورهای داخل پارکینگ هوشمند ؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      مدیر سایت می گوید:

      بله. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتونید از صفحه تماس با ما اقدام بفرمایید تا همکاران‌مون باهاتون تماس بگیرن

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *