سرویس‌های امنیتی ساختمان هوشمند

سرویس‌های امنیتی ساختمان هوشمند

همان‌طور که پیش‌تر در برخی مقالات وبسایت لینکپ اشاره شد ساختمان هوشمند را می‌توان مجتمعی دانست که در آن با اتصال بخش‌های مختلف به اینترنت و جمع‌آوری داده، امکان مدیریت یکپارچه سیستم‌های ساختمان، منزل و دفتر کار فراهم می‌شود. برخی از مهمترین نتایج هوشمندسازی ساختمان افزایش کاهش مصرف انرژی، بهبود آسایش، ساده‌تر شدن شناسایی و رفع خرابی‌ها برای ساکنان و کارکنان ساختمان خواهد بود. سرویس‌های امنیتی ساختمان هوشمند از پرکاربردترین استفاده‌های این تجهیزات هستند.

اینترنت اشیا و نسل نوین ساختمان هوشمند

در سال‌های اخیر با توسعه فناوری‌های اینترنت اشیا (IoT)، تعداد تجهیزات متصل در مجتمع‌های ساختمانی، شهری و صنعتی با شتاب زیادی در حال رشد است. اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند علاوه بر مزایای سیستم‌های قدیمی‌تر BMS، ارزش‌های مهم دیگری نیز برای ساکنین و مدیریت مجتمع ایجاد می‌کند. از جمله این ارزش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل یکپارچه سرویس‌های مبتنی بر برند و دستگاه‌های متفاوت بر بستر لینکپ
  • بهبود امنیت با استفاده از سرویس‌های امنیتی ساختمان هوشمند
  • کنترل و نظارت یکپارچه بر تجهیزات ساختمان از راه دور
  • تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده و استفاده از نتایج آن برای آینده
  • نصب و راه‌اندازی سریع و ساده دستگاه‌ها مبتنی بر شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم ویژه IoT
  • راه‌اندازی آسان سرویس‌ها در ساختمان‌های قدیمی
  • ارائه سرویس‌های جدید که پیش‌تر به دلیل نیاز به سیم‌کشی برق امکان‌پذیر نبودند
  • هزینه پایین راه‌اندازی و نگهداری سرویس‌های مبتنی بر اینترنت اشیا

افزایش امنیت و ایمنی ساختمان با اینترنت اشیا

همان‌طور که اشاره شد، در هوشمندسازی ساختمان مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) راهکارها و سرویس‌های متنوعی ارائه می‌شود که می‌توانند به صورت یکپارچه در ساختمان عمل کنند. یک دسته از مهمترین سرویس‌ها در زمینه راهکارهای مربوط به افزایش امنیت و ایمنی ساختمان است. مجموعه سرویس‌های امنیتی ساختمان هوشمند موجب می‌شوند در زمان‌هایی که ساکنین و کارکنان در ساختمان حضور ندارند حفاظت ساختمان تضمین شود. هم‌اکنون سه سرویس کلیدی «حسگر امنیتی تشخیص حضور افراد»، «سیستم هوشمند کنترل در‌های حساس و پنجره‌ها» و «سرویس تشخیص دود،‌‌‌ اعلام و اطفا حریق» برای این منظور بر بستر لینکپ ارائه شده و قابل دریافت هستند.

در سیستم تشخیص حضور افراد، از حسگرهای PIR استفاده می‌شود که روی دیوار یا سقف نصب می‌شوند. نصب و راه‌اندازی سرویس‌های امنیتی ساختمان هوشمند در حوزه حضور افراد با توجه به نوع مجتمع موردنظر می‌تواند با معماری‌های مختلفی انجام شود. حسگرهای توزیع‌شده بی‌سیم مبتنی بر باتری، حسگرهای سیمی با اتصال جداگانه و حسگرهای سیمی با اتصال دستگاه مرکزی برخی معماری‌های متداول این حوزه هستند که مبتنی بر پروتکل‌های اینترنت اشیا بر روی هسته IoT لینکپ قابل دریافت هستند.

سرویس‌های امنیتی ساختمان هوشمند
سرویس‌های امنیتی ساختمان هوشمند

سیستم هوشمند کنترل در‌های حساس و پنجره‌ها به‌منظور افزایش امنیت مجتمع‌های ساختمانی، امکان مانیتورینگ هرگونه باز یا بسته‌شدن در‌های حساس را (مانند در ورودی اصلی، در گاو صندوق، پنجره‌ها و…) از طریق سامانه مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) فراهم می‌کند. با توجه به برنامه‌ریزی و سناریوی تعریف شده توسط کاربر، باز شدن این در‏ها در ساعات غیرمجاز به صورت هشدار در اپلیکیشن لینکپ به کاربر اعلام می‌گردد و در صورت تعریف سناریوهای پیشین آن‌ها را اجرا می‌کند.

علاوه‌براین برخی سیستم‌های هوشمند دیگر نیز می‌توانند به صورت مکمل در بخش سرویس‌های امنیتی ساختمان هوشمند استفاده شوند. برای نمونه با سیستم هوشمند مدیریت روشنایی در ساختمان‌های مسکونی می‌توان یک برنامه روشنایی برای زمان‌های سفر و مواقعی که فردی در ساختمان حضور ندارد تعیین کرد تا از بیرون ساختمان، عدم حضور افراد در واحد مشخص نشود.

 برای بهبود سرویس‌های امنیتی ساختمان هوشمند می‌توان از راهکارهای اینترنت اشیا استفاده کرد. قطعا یکی از مهمترین مخاطرات ایمنی در ساختمان آتش‌سوزی است. بدین منظور دستگاه‌های تشخیص دود و حریق روی سقف بخش‌های مجزای ساختمان نصب و به برق شهری متصل می‌شوند. با توجه به اهمیت در تامین ایمنی، این حسگرها می‌توانند دارای باتری پشتیبان نیز باشند. این حسگرها وجود دود یا حرارت را در هر لحظه بررسی می‌کنند و در صورتی که چگالی دود یا میزان حرارت در محیط بالاتر از میزان مجاز برود، حسگر پیام خطر ارسال می‌کند و سناریوهای طراحی شده فعال می‌شوند. علاوه بر این بر خلاف سنسورهای قدیمی، امکان مانیتورینگ وضعیت حسگرها نیز به‌صورت لحظه‌ای فراهم است تا در صورت بروز خطا و اشکال به‌سرعت از موضوع مطلع شده و برای اصلاح آن اقدام شود.

هوشمندسازی ساختمان و سیستم اطفا حریق
سیستم اطفا حریق ساختمان هوشمند

لینکپ: ارائه دهنده نسل نوین راهکارهای اینترنت اشیا و هوشمند سازی ساختمان

جهت مشاهده راهکارها همین الان اقدام کنید.