کاربرد اینترنت اشیاء در صنایع نفت و گاز

اینترنت اشیا در صنایع نفت و گاز

پیشرفت سریع فناوری طی سال‌های اخیر و کاربرد آن در صنعت، بهبود عملکرد صنایع مختلف را به همراه داشته است. در صنایع نفت و گاز، چالش‌هایی همچون بلایای طبیعی، نشت لوله نفت و گاز و محدودیت‌های ارتباطی و نظارتی مختلفی وجود دارد که بدون استفاده از فناوری می‌تواند منجر به پیامدهای مالی و حتی جانی قابل توجهی شود. امروزه اینترنت اشیاء در صنایع نفت و گاز به ردیابی و نظارت بر منابع، جمع‌آوری گسترده داده، کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان نظارتی، ایمنی بیشتر و به طور کلی افزایش بهره‌وری کمک می‌کند. در ادامه توضیحات بیشتری درباره برخی مزایای بکارگیری اینترنت اشیاء در صنایع نفت و گاز آمده است.

کاهش‌ هزینه‌ها

استخراج نفت و گاز هزینه‌های مالی و زمانی زیادی را به همراه‌ دارد و دقت تشخیص مکان و مقدار منابع طبیعی بدون بکارگیری فناوری، کم است. سنسور‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء، جمع‌آوری داده‌های آن‌ها از طریق ارتباط بی‌سیم و تجزیه و تحلیل این داده‌ها می‌تواند هزینه‌های استخراج نفت را به طور قابل توجهی کاهش دهد. به این ترتیب استفاده از فناوری‌های اینترنت اشیاء در صنایع نفت و گاز توسط شرکت‌های حوزه نفت و گاز، امکان ارایه خدمات رقابت‌پذیرتر آن‌ها نسبت به رقبا را فراهم می‌کند.

جمع‌آوری سریع و گسترده اطلاعات

از دیگر کاربرد‌های اینترنت اشیاء در صنایع نفت و گاز، ایجاد بستری سریع، دقیق و قابل اطمینان برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز است. در نتیجه با استفاده از اینترنت اشیاء، سرعت عملکرد سیستم بیشتر می‌شود. برخی اطلاعات در پالایشگاه‌ها باید در فاصله زمانی کوتاهی مورد بررسی و نظارت قرار گیرد. نظارت بر سطح مخازن، ضخامت لوله‌ها، دِبی و آهنگ جریان، فشار لوله‌ها و … برخی از این پارامترهای کلیدی است. اگرچه نیروی انسانی نیز می‌تواند برخی از این پارامترها را بررسی کند، اما جمع‌آوری و انتقال این داده‌ها توسط انسان کار بسیار وقت‌گیر و پر هزینه‌ای است. اینترنت اشیاء به ما این اجازه را می‌دهد که اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری را در زمان کوتاهی بدست آوریم. شبکه IoT علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها (با کم کردن هزینه‌های نیروی انسانی مورد نیاز برای نظارت و همچنین ابزارها و ادوات ارتباطات سیمی)‌ می‌تواند داده‌های بیشتر و دقیق‌تری را برای شرکت فراهم کند و در نهایت عملکرد را به ظرفیت بالاتری برساند.

ایمنی بیشتر از طریق نظارت دقیق‌تر

بکارگیری اینترنت اشیاء در صنایع نفت و گاز امکان نظارت بر سطح گاز‌های مضر، میزان فشار و سایر پارامترهای بااهمیت را فراهم می‌کند. به این‌ ترتیب خطرات احتمالی برای کارکنان به حداقل می‌شود. همچنین به محض ایجاد خطر می‌توان مطلع شده و از بروز حادثه پیشگیری نمود.

نظارت بر تولید نفت و گاز در دریا و ایستگاه‌های کاری دوردست

همان‌طور که اشاره شد، اینترنت اشیاء در صنایع نفت و گاز در حلقه‌های مختلف این زنجیره، از آغاز فرآیند استخراج نفت و گاز تا بخش‌های پالایشگاهی کاربرد دارد. یکی از این موارد نظارت بر تولید نفت و گاز در دریا‌ها و محیط‌هایی با دسترسی محدود به شبکه‌های ارتباطی معمول است. در چنین شرایطی غالبا شبکه‌های تلفن همراه در دسترس نیست و استفاده از شبکه‌های WiFi و پروتکل‌های مبتنی بر مش (Mesh) پرهزینه، مشکل و بعضا ناممکن است. برای مقابله با این شرایط می‌توان از شبکه‌های دوربرد با توان پایین ‌(LPWAN) استفاده کرد و کل مجموعه را به سادگی و با هزینه پایین، تحت پوشش بستر ارتباطی اینترنت اشیاء قرار داد. با بکارگیری بستر ارتباطی LPWAN علاوه بر امکان اندازه‌گیری مواردی که پیش‌تر اشاره شد، امکان سنجش میزان شوری آب (برای اطمینان از عدم نشت آب به سوخت)‌ و نظارت بر تجهیزات پرسنل نیز فراهم است.

نظارت بر لوله‌ها

یکی دیگر از کاربرد‌های نظارتی اینترنت اشیاء در صنایع نفت و گاز، به منظور نظارت بر خطوط لوله، اطلاع سریع از وجود نشتی و پیشگیری از آسیب‌های مالی و تخریب محیط زیست است. نشت گاز خطر انفجار را به همراه دارد و خطر عمده نشت لوله نفت در آلودگی محیط زیست است. به این ترتیب نظارت ضعیف می‌تواند پیامدهایی را مانند از بین رفتن دارایی‌های شرکت، جریمه شدن به علت آلودگی‌های بوجود آمده و حتی خطرات جانی به همراه داشته باشد. با استفاده از اینترنت اشیاء در صنایع نفت و گاز تعداد بیشتری از نقاط کلیدی با هزینه کمتر متصل و بصورت دائم مانیتور می‌شود. به علاوه IoT می‌تواند به نظارت بر بخش‌های مختلف خطوط لوله مانند پمپ‌ها و فیلتر‌ها کمک کند. به این ترتیب نیاز به نیروی انسانی برای وارسی و تعمیرات دوره‌ای (در هر ماه یا سه ماه) نبوده و این تعمیرات فقط در زمان مورد نیاز صورت می‌گیرد.

نظارت بر کشتی‌های حمل و نقل نفت

یکی دیگر از کاربردهای اینترنت اشیاء در صنایع نفت و گاز ایجاد بستری برای نظارت بر بخش های مختلف کشتی‌های حامل انرژی است. شبکه‌های LPWAN این امکان را می‌دهند تا بخش‌هایی از کشتی که کارکنان به آن‌ها دسترسی ندارند از راه دور بررسی شده و به این ترتیب ایمنی حمل و نقل بیشتر می‌گردد.

راهکارهای اینترنت اشیاء در صنایع نفت و گاز

جمع‌بندی

فناوری‌های جدید و اینترنت اشیا (IoT) عملکرد صنایع را به طور کلی تحت تاثیر قرار داده است. بکارگیری اینترنت اشیاء می‌تواند به ارتقاء عملکرد بخش‌های مختلف زنجیزه ارزش صنایع نفت و گاز کمک کند و هزینه‌های مالی و زمانی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. برخی از مهمترین کاربردهای اینترنت اشیاء در صنایع نفت و گاز در این مقاله مرور شد. هر چند این تنها بخشی از کاربردهای متصور IoT در این حوزه است. علاوه بر این بسیاری از راهکارهای اینترنت اشیاء برای مجتمع‌های ساختمانی، در صنایع نفت و گاز و پالایشگاه‌ها نیز قابل استفاده است که در این مقاله به آن‌ها اشاره‌ای نشده است و برای آشنایی با آن‌ها می‌توانید به صفحه ویژه راهکارهای لینکپ برای مجتمع‌های ساختمانی هوشمند مراجعه کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پایانه های کاری و صنعتی هوشمند مقاله مربوط به آن را مطالعه فرمایید.

در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر و بکارگیری راهکارهای اینترنت اشیاء لینکپ در مجموعه خود می‌توانید از طریق روش‌های معرفی شده در صفحه تماس با ما، با کارشناسان لینکپ در ارتباط باشید.

برخی منابع استفاده شده:

www.theinternetofthings.eu / Scott Amyx New Age Technology Ushering Big Benefits Oil Mining and Gas Industries

www.link-labs.com / IoT in Oil and Gas: Analyzing Technology and Use Cases

www.dzone.com / Usage of IoT in Oil and Gas

www.blog.equinix.com / How the Oil and Gas Industry is Powered by the IoT, Machine Learning and Cloud

لینکپ: ارائه دهنده نسل نوین راهکارهای اینترنت اشیا و هوشمند سازی ساختمان

جهت مشاهده راهکارها همین الان اقدام کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *