نشت گاز و جان‌های عزیزی که از دست می‌روند: دیگر کافی است!

,

چند روز پیش خبری منتشر شد که بسیار متاثرکننده بود: «یک کشته بر اثر انفجار منزل مسکونی در مشهد» (لینک خبر)؛ حادثه‌ دردناکی که بر اساس بررسی‌های اولیه آتش‌نشانان، عامل وقوع آن نشت گاز بوده است. اما این اولین حادثه از این دست نیست. متاسفانه مدت‌هاست که در کشورمان به از دست رفتن جان هموطنان به‌دلیل انفجار ناشی از نشت گاز شهری و یا استنشاق مونوکسیدکربن (CO) عادت کرده‌ایم. حدود دو-سه هفته قبل از حادثه مشهد نیز حادثه مشابه دیگری در ورامین رخ داده بود (+). چندی پیش نیز پزشکی قانونی کشور اعلام کرد در ۹ ماهه نخست سال گذشته، ۳۳۷ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور جان خود را از دست داده‌اند؛ گاز بی‌رنگ و بی‌بویی که در دهه گذشته (۱۳۸۳-۱۳۹۲) جان هشت هزار و ۴۴۷ نفر از هموطنانمان را گرفته است (+).

gas-house
سوالی که پس از شنیدن خبرهای بالا به ذهن ما و احتمالا شما می‌رسد این است که: با توجه به پیشرفت‌های شگفت‌انگیز فناوری، آیا همچنان وقوع چنین حوادثی پذیرفتنی است؟ قطعا پاسخ به این سوال منفی است. اما چرا با وجود تجهیزات و حسگرهایی که تاکنون طراحی شده، در عمل هنوز هیچ راهکار مناسبی برای حل این مشکل در دسترس نیست؟ عوامل مختلفی را می‌توان به عنوان پاسخ برشمرد، اما به نظر می‌رسد نبود زیرساخت فنی مناسب و به‌صرفه و پس از آن اکوسیستمی مساعد جهت عرضه یکپارچه و عمومی سرویس، از جمله عوامل اصلی این عقب‌ماندگی باشند. از نظر فنی و به‌منظور تشخیص خطر پیش از بروز حادثه، نیازمند تجهیزاتی با هزینه و توان مصرفی پایین و البته سادگی در نصب و راه اندازی هستیم. هم‌چنین شبکه دسترسی مورد استفاده نیز باید بسیار کم‌هزینه باشد تا توسط مردم و یا حتی سازمان‌های دولتی و عمومی، مورد اقبال واقع شود. علاوه بر موارد مذکور، توسعه‌دهندگان جهت عرضه سرویس خود نیازمند پلتفرم و اکوسیستم مناسبی هستند تا بتوانند خدمت خود را به شکلی مناسب، به قشر وسیع‌تری از مردم ارایه دهند.
کمک به حل چالش‌هایی که به کیفیت زندگی مردم مربوط می‌شوند، به‌خصوص مسایلی که با جان آن‌ها سروکار دارد، یکی از اهداف اصلی همه کسانی است که لینکپ را پدید آورده‌اند و برای توسعه آن کار می‌کنند. از این رو و با توجه به تناسب فناوری‌های بکارگیری‌شده در لینکپ با نیازمندی‌های فوق، طراحی و توسعه سرویسی به‌منظور تشخیص گازهای مضر در محیط‌های بسته و ارسال پیام خطر پیش از وقوع حادثه، یکی از نخستین خدماتی بود که در لابراتوار لینکپ مورد حمایت قرار گرفته و محصول نمونه (پایلوت) آن توسط گروهی از توسعه‌دهندگان آماده شد (عکس زیر).

حسگر نشت گاز شهری و منوکسید
در همین راستا، لینکپ به عنوان شبکه و پلتفرم یکپارچه IoT و هوشمندسازی، از سایر شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان نیز که تمایل دارند ایده‌های خود را در این زمینه عملی کنند برای حضور در لابراتوار لینکپ و استفاده از ابزارها و آموزش‌های فراهم شده دعوت به عمل می‌آورد.

سخن پایانی …
در پایان، از شما خواهش می‌کنیم حتما در سفرهایتان شیر اصلی گاز منزل را ببندید و در زمان ترک کوتاه‌مدت خانه نیز از خاموشی همه شعله‌های گاز مطمئن شوید. همچنین لطفا برای گرم کردن محیط های بسته به هیچ وجه از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش استفاده نکنید و در صورت سردرد، تنگی نفس، بی حالی و سرگیجه که از جمله علایم مسمومیت با گاز منوکسید کربن (CO) است فورا به فضای آزاد بروید.

توجه: استفاده از مطالب وبلاگ لینکپ تنها با ذکر منبع و ارجاع لینک به سایت لینکپ مجاز می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *