۱۰ مزیت اصلی بکارگیری اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند نسبت به سیستم‌های قدیمی‌تر اتوماسیون و BMS

,
اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند
اینترنت اشیا در هوشمند سازی ساختمان

در سال‌های اخیر با هوشمندسازی ساختمان‌ها امکان کنترل و مانیتورینگ سیستم‌هایی همچون روشنایی، گرمایشی و سرمایشی، سامانه‌های امنیتی و … فراهم شده است. کنترل هوشمند سیستم‌های ساختمانی به افزایش ایمنی و امنیت، افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی و به طور کلی ارتقا آسایش ساکنان و کارکنان یک مجتمع ساختمانی منجر می‌شود. امروزه با بکارگیری فناوری‌های جدیدی با رویکرد اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند، دسته نوینی از راهکارهای هوشمندسازی مجتمع‌ها و ساختمان‌ها ارایه شده است که به نوعی نسل جدید سیستم‌های مدیریت ساختمان (BMS) به حساب می‌آید.

سیستم‌های اتوماسیون یا مدیریت ساختمان (BMS) که پیش‌تر استفاده می‌شد، مجموعه‌ای از سامانه‌های مختلف بود که به منظور کنترل و نظارت بر دستگاه‌های مکانیکی و الکتریکی (مانند روشنایی، تهویه، سیستم ایمنی و …) در ساختمان‌ها نصب و راه‌اندازی می‌شدند.

بکارگیری اینترنت اشیا در خانه هوشمند علاوه بر مزایای سیستم‌های قدیمی‌تر در کنترل و نظارت بر دستگاه‌ها و رفع مشکلات آن‌ها، ارزش‌های مهم دیگری را نیز برای ساکنان و مدیریت مجتمع بوجود می‌آورد که پیش‌تر امکان‌پذیر نبود. در ادامه به بررسی ده مزیت اصلی بکارگیری اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند نسبت به سیستم‌های قدیمی‌تر BMS می‌پردازیم.

مزایای بکارگیری اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند

۱- جمع‌آوری و تحلیل داده‌های ساختمان‌های مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) در فضای ابری

در راهکارهای اینترنت اشیا (IoT)، سرویس‌های مختلف بر روی فضای ابری مدیریت می‌شوند و بدین‌ترتیب امکان کنترل و نظارت بر تجهیزات‌ ساختمان از راه دور و به صورت یکپارچه فراهم می‌گردد. همچنین با بکارگیری نتایج حاصل از تحلیل داده‌های ذخیره شده می‌توان با دقت بالایی برای آینده نیز برنامه‌ریزی کرد. علاوه بر این در نتیجه معماری مبتنی بر فضای ابری و اینترنت، امکان بروزرسانی و تغییر سناریو و فرمان‌ها نیز به سادگی فراهم می‌شود.

این در حالی است که اغلب سیستم‌های قدیمی مدیریت ساختمان به صورت محلی و آفلاین کار می‌کنند. بنابراین امکان تجزیه و تحلیل داده‌ها و تعریف سناریو بر اساس آن در BMS های قدیمی وجود ندارد.

۲- سادگی جابجایی و گسترش دستگاه‌های IoT در ساختمان‌های هوشمند

با بکارگیری اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند امکان به‌روزرسانی ساده سرویس‌ها وجود دارد و می‌توان با توجه به نیازمندی‌های مجتمع و ساکنین، محل دستگاه‌ها را به سادگی تغییر داده یا دستگاه‌های جدیدی را (از برندهای جدید) به مجتمع افزود. این در حالی است که در سیستم‌های قدیمی مدیریت ساختمان، امکان تغییرات به سادگی فراهم نبود و هزینه و زمان زیادی را به دنبال داشت و علاوه بر این غالبا تنها توسط شرکت یا فردی ممکن بود که سیستم را راه‌اندازی کرده بود.

۳- اجرای سریع و آسان سرویس‌های IoT در هوشمندسازی ساختمان

اجرای سرویس‌های اینترنت اشیا در ساختمان‌ها بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از سیستم‌های قدیمی صورت می‌گیرد. علاوه بر این از آنجایی‌که سامانه‌های IoT به صورت بی‌سیم نصب و راه‌اندازی می‌شوند، می‌توان این سرویس‌ها را به سادگی در ساختمان‌های قدیمی و ساخته‌شده نیز راه‌اندازی کرد. در مقابل از آنجا که در اغلب سیستم‌های قدیمی BMS از اتصالات سیمی استفاده ‌می‌شود فقط در حین ساخت یک ساختمان یا مجتمع، قابلیت طراحی و بکارگیری دارند.

۴- توان مصرفی پایین سرویس‌های مبتنی بر IoT و عملکرد با یک باتری

غالب سرویس‌های مبتنی بر اینترنت اشیا توان مصرفی پایینی دارند و در نتیجه برای مدت زیادی تنها با یک باتری کار خواهند کرد. اما سیستم‌های قدیمی‌تر  BMS مصرف توان بالایی داشتند. به این ترتیب با راهکارهای IoT می‌توان سرویس‌های جدیدی را ارائه کرد که قبلا به دلیل نیاز به سیم‌کشی برق و مصرف بالای انرژی در عمل امکان‌پذیر نبود. برای نمونه می‌توان به حسگرهای تشخیص باز یا بسته بودن در و پنجره، کنتورهای هوشمند آب و … اشاره کرد، که بدون نیاز به سیم‌کشی برق قابل ارائه می‌باشند.

۵- پروتکل‌های باز و جهانی ویژه IoT و عدم وابستگی به یک شرکت خاص

راهکارهای مبتنی بر IoT لینکپ بر پایه پروتکل‌های باز و جهانی هستند و بنابراین ارایه این سرویس‌ها به یک مجموعه، برند و شرکت خاص محدود و منحصر نمی‌شود. برخلاف سیستم‌های قدیمی‌تر BMS که غالبا کلیه تجهیزات آن برای سازگاری بین دستگاه‌ها باید از یک برند خاص تهیه می‌شد. راهبرد باز مبتنی بر اینترنت اشیا لینکپ امکان تهیه تجهیزات از مجموعه برندهای متنوع را بوجود آورده و همچنین برای گسترش سرویس‌ها نیز استفاده از دستگاه‌هایی با برندهای متفاوت امکان‌پذیر است. این موضوع علاوه بر حق انتخاب اولیه، در گذر زمان و با توجه به نیاز به تغییر و گسترش سرویس‌ها نیز به سود مشتری است و مانع وابسته شدن آن به یک شرکت خاص می‌شود.

۶- هزینه پایین راه‌اندازی و نگهداری سرویس‌های مبتنی بر اینترنت اشیا

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، راه‌اندازی و نگهداری سرویس‌های IoT با توجه به عدم نیاز به سیم‌کشی، فناوری‌های جدید بکارگرفته ‌شده و … بسیار ساده‌تر و در نتیجه ارزان‌تر از سیستم‌های قدیمی‌تر BMS است. از این رو هزینه پایین راه‌اندازی و نگهداری یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی است که استفاده از راهکارهای اینترنت اشیا برای مشتری بوجود می‌آورد.

۷- پوشش‌دهی گسترده شبکه‌های ویژه IoT در تمام نقاط مجتمع‌های بزرگ

بستر فنی و شبکه‌های جدید بی‌سیم ویژه اینترنت اشیا همچون شبکه‌های LPWAN، امکان پوشش‌دهی وسیع شبکه ارتباطی در همه نقاط یک مجتمع را فراهم کرده است. در نتیجه سرویس‌های متعددی به صورت یکپارچه و سریع در همه نقاط ساختمان قابل ارایه هستند. در حالی که راه‌اندازی این سرویس‌ها در BMSهای قدیمی سخت و پیچیده بوده و بعضا در عمل امکان پذیر نیست.

۸- مدیریت یکپارچه سرویس‌های متنوع ساختمان هوشمند، با استراتژی «راهکارهای یکپارچهIoT » لینکپ

راهبرد لینکپ مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) این امکان را فراهم می‌کند که سرویس‌های مختلف مبتنی بر برندها و دستگاه‌های متفاوت همه از طریق یک دریچه واحد و یکپارچه کنترل شوند. به این ترتیب سرویس‌های متفاوت در یک ساختمان را می‌توان با یک داشبورد آنلاین کنترل کرد. این یکی از ارزش‌های مهمی است که در ساختمان‌های مبتنی بر اینترنت اشیا لینکپ برای مشتری فراهم می‌شود.

۹- IoT در ساختمان هوشمند: سطح پایین توان سیگنال و تضمین سلامت ساکنین

زیرساخت ارتباطی ویژه سرویس‌های IoT توان مصرفی و سیگنال‌هایی با سطح انرژی بسیار پایین دارد و از این رو از شبکه‌‌هایی همچون WiFi سالم‌تر است. به این ترتیب راهکارهای اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند ، نسبت به برخی مدل‌های قدیمی‌تر هوشمندسازی که مبتنی بر شبکه‌های بی‌سیم پرمصرف کار می‌کردند، برای سلامت ساکنین کاملا بی‌خطر هستند.

۱۰- امکان تجمیع سرویس‌های IoT با سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)

سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) از جمله جدیدترین ابزارهای مدیریت سازمانی است که همه فعالیت‌ها و وظایف موجود در یک سازمان را تحت پوشش قرار می‌دهد. این سیستم‌ها امکان مدیریت و دسترسی به اطلاعات لازم و ضروری را برای استفاده‌کنندگان در سطوح مختلف سازمان فراهم می‌کند.

با اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند و با توجه به امکان دسترسی به داده‌های ساختمان از طریق API، می‌توان سیستم مدیریت سرویس‌های IoT را با سیستم ERP نیز تجمیع نمود؛ به این ترتیب همه بخش‌ها و منابع سازمان به طور یکپارچه عمل می‌کنند.

مزایای-اینترنت-اشیا-در-ساختمان-هوشمند

در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر و بکارگیری راهکارهای اینترنت اشیا لینکپ در مجموعه خود می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی معرفی‌شده در صفحه تماس با ما، با کارشناسان لینکپ در ارتباط باشید.

لینکپ: ارائه دهنده نسل نوین راهکارهای اینترنت اشیا و هوشمند سازی ساختمان

جهت مشاهده راهکارها همین الان اقدام کنید.