پنج برتری اینترنت اشیا در هوشمندسازی ساختمان

,

اینترنت اشیا در هوشمندسازی ساختمان ‌با اتصال تجهیزات و سیستم‌های ساختمانی و مدیریت یکپارچه آنها، به افزایش امنیت، ارتقای آسایش و بهبود بهره‌وری منجر می‌شود. از آنجا که ساکنین و کارکنان مجتمع‌های ساختمانی نیازهای متفاوتی دارند، با هوشمندسازی ساختمان می‌توان به راهکارهای اختصاصی با لحاظ کردن نیاز آن‌ها، دست یافت. به‌علاوه با توجه به راهبرد مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) لینکپ، سرویس‌های متنوع راه‌اندازی شده در یک مجتمع به صورت یکپارچه کار کرده و اطلاعات جمع‌آوری شده از همه آن‌ها در نرم‌افزار آنلاین برای کاربر نمایش داده می‌شود. به این ترتیب امکان بهره‌گیری از تازه‌ترین پروتکل‌های اینترنت اشیا (IoT) و طیف وسیع و متنوعی از تجهیزات هوشمندسازی فراهم می‌شود. در مطلب «۱۰ مزیت اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند نسبت به اتوماسیون‌های قدیمی و BMS» برخی از ویژگی‌های اینترنت اشیا در هوشمندسازی ساختمان معرفی شده است. در ادامه به جنبه‌های دیگری از برتری‌ هوشمندسازی ساختمان مبتنی بر IoT اشاره می‌شود.

هوشمندسازی ساختمان
  1. تجزیه و تحلیل داده‌ها: فهمیدن آنچه پیش‌تر درباره ساختمان نمی‌دانستید!

با اینترنت اشیا در هوشمند سازی ساختمان می‌توان اطلاعات جمع‌آوری شده از بخش‌های مختلف ساختمان را به صورت نمودار تحلیلی داده‌ها در نرم‌افزار آنلاین نمایش داد و در نتیجه کاربر از جزییات عملکرد سیستم‌ها و دستگاه‌ها مطلع می‌شود. سیستم‌هایی همچون تهویه و تهویه مطبوع (HVAC)، سیستم هوشمند روشنایی، کنتور‌های هوشمند آب و برق و … از جمله سرویس‌هایی هستند که در هوشمندسازی ساختمان راه‌اندازی می‌شوند. مدیران ساختمان‌ها با توجه به اطلاعات نمایش داده شده در نرم‌افزار می‌توانند برای ارتقا آسایش افراد و بهبود بهره‌وری ساختمان  برنامه‌ریزی کنند.

به این ترتیب با تجزیه و تحلیل داده‌ها و نمایش آن در نرم‌افزار آنلاین، اطلاعات مورد نیاز در کمترین زمان در اختیار ساکنین ساختمان قرار می‌گیرد. این امکان پیش‌تر در سیستم‌های قدیمی اتوماسیون ساختمان فراهم نبود. برخی از این اطلاعات عبارتند از:
     – شناسایی بخش‌هایی از ساختمان که دما از محدوده مجاز خارج شده است (هوای اتاق بسیار گرم یا بسیار سرد است)؛
     – شناسایی سریع تجهیزات مکانیکی یا الکتریکی که خراب شده‌اند (مانند نشتی لوله‌ها، خرابی سیستم‌های تهویه‌ و …)؛
     – شناسایی تجهیزات پرمصرف، کاهش مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف؛

با شناسایی سریع و به موقع مشکلات و انجام اقدامات اصلاحی مورد نیاز در سیستم‌های ساختمان می‌توان به ساختمانی هوشمند و مقاوم در برابر فرسودگی دست یافت.

  1. با سرویس‌های اینترنت اشیا آسایش ساکنین ساختمان را فراهم کنید

معمولا مدیران ساختمان‌ها با ساکنین درباره مشکلات بوجود آمده در سیستم‌ها و بخش‌های مختلف ساختمان مشورت می‌کنند. اما هیچ راه مستقیم و سریعی برای برقراری ارتباط بین آن‌ها وجود ندارد. با استفاده از اینترنت اشیا در هوشمندسازی ساختمان به راحتی می‌توان بازخورد ساکنین از عملکرد سیستم‌ها را در نرم‌افزار آنلاین دریافت کرد. به این ترتیب با توجه به اطلاعات آماری بدست آمده از عملکرد بخش‌های مختلف ساختمان و بازخورد ساکنین، سیستم‌های مبتنی بر IoT به بهبود آسایش افراد منجر می‌شوند.

به عبارت دیگر در مدیریت یک ساختمان هوشمند مهم‌ترین بخش تغییر تکنولوژی سیستم‌ها نیست، بلکه تغییر ذهنیت است. با بوجود آوردن حلقه‌ رابطی بین ساکنین، مدیران و سیستم‌های ساختمان می‌توان آسایش و بهره‌وری ساختمان را به شیوه‌ای موثر بهبود داد.

  1. قدرت اتوماسیون قدیمی ساختمان خود را ارتقا دهید

در بسیاری از سیستم‌های قدیمی ساختمان امکان بروزرسانی و ارتقا سرویس‌ها ‌وجود نداشت و غالبا کلیه تجهیزات باید از یک برند انتخاب می‌شدند. در مقابل با استفاده از اینترنت اشیا در هوشمندسازی ساختمان همواره امکان به‌ روز رسانی ساده سرویس‌ها و افزودن دستگاه‌های جدید وجود دارد. همچنین با راهبرد مبتنی بر IoT لینکپ سرویس‌ها به یک مجموعه برند، پروتکل و شرکت خاص محدود نمی‌شوند و می‌توان در یک ساختمان تجهیزات متنوعی را انتخاب کرد.

  1. سرویس‌هایی که پیش‌تر جدا از هم کار می‌کردند را یکپارچه کنید

دیگر برتری اینترنت اشیا در هوشمندسازی ساختمان، یکپارچه کردن سرویس‌هایی است که جدا از هم کار می‌کنند. در اتوماسیون‌های قدیمی ساختمان چندین سیستم جداگانه (مانند HVAC، روشنایی، امنیت و …) وجود دارد که با هم هیچ ارتباطی ندارند. هنگامی که این سیستم‌ها جدا از هم کار می‌کنند، مدیریت و نظارت بر ساختمان با یک برنامه امکان‌پذیر نیست.

در ساختمان‌های هوشمند مبتنی بر IoT می‌توان همه سرویس‌ها و سیستم‌های ساختمان را با یک نرم‌افزار کنترل کرد. همچنین این امکان وجود دارد که سرویس‌ها یکپارچه با یکدیگر کار کنند که این موضوع در نهایت به ارتقا عملکرد ساختمان منجر می‌شود. به طور مثال سرویس پایش کیفیت هوا و سیستم هوشمند کنترل تهویه از جمله سرویس‌هایی هستند که با عملکرد یکپارچه به بهبود آسایش ساکنین و کاهش مصرف انرژی ساختمان کمک می‌کنند.

  1. با اینترنت اشیا امنیت سیستم‌های ساختمان را فراهم کنید

استفاده از فناوری‌ها و سرویس‌های جدید (مانند سرویس در و پنجره) در هوشمندسازی ساختمان به افزایش امینت مجتمع کمک می‌کند. همچنین در هوشمندسازی ساختمان مبتنی بر اینترنت اشیا رمزنگاری سطح بالایی برای همه سرویس‌ها و به صورت یکپارچه انجام می‌شود. به این ترتیب علاوه بر امنیت ساختمان، امنیت سیستم‌های هوشمندسازی نیز نسبت به گذشته ارتقا پیدا می‌کند.

به علاوه با توجه به اینکه سیستم‌های هوشمند مبتنی بر فضای ابری هستند، امکان تعریف سطح دسترسی برای هر کاربر وجود دارد. به این ترتیب هر فرد تنها به اطلاعات مربوط به خود دسترسی خواهد داشت و حفاظت از حریم شخصی در سطح بالاتری صورت می‌گیرد.

جمع‌بندی

با کمک اینترنت اشیا در هوشمندسازی ساختمان می‌توان به رویکرد مناسبی برای بهبود عملکرد سیستم‌های ساختمان دست یافت. ویژگی‌هایی همچون تجزیه و تحلیل داده‌ها و نمایش آن‌ها در یک نرم‌افزار آنلاین، ایجاد حلقه ارتباطی با ساکنین، امکان ارتقا سرویس‌ها، عملکرد یکپارچه و افزایش امنیت سیستم‌ها به ارتقا رضایت و آسایش ساکنین منجر می‌شود.

لینکپ، ارایه‌دهنده راهکارهای یکپارچه اینترنت اشیا

برای آشنایی بیشتر با راهکارهای اینترنت اشیا لینکپ در زمینه هوشمندسازی ساختمان، به صفحه راهکارهای لینکپ برای مجتمع‌های ساختمانی و خانه هوشمند مراجعه کنید.

همچنین در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر و بکارگیری راهکارهای اینترنت اشیا لینکپ در مجموعه خود می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی معرفی‌شده در صفحه تماس با ما، با کارشناسان لینکپ در ارتباط باشید.

منبع:
– www.iotforall.com/iot-for-smart-buildings-quick-wins

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *