امنیت اینترنت اشیا و خانه هوشمند

امنیت-اینترنت-اشیا-وخانه-هوشمند

فناوری اینترنت اشیا و همچنین هوشمند سازی ساختمان مبتنی بر این فناوری، مفاهیم تازه‌ای در دنیای ارتباطات هستند. بدیهی است که با توجه به ناشناخته بودن این مفاهیم برای بسیاری از مردم، تردیدهایی نسبت به امنیت اینترنت اشیا و خانه هوشمند مبتنی بر آن وجود دارد.

با توجه به این نگرانی‌ها در ادامه به شما خواهیم گفت که این تهدیدات به چه صورت هستند؛ بنابراین اگر تصمیم به استفاده از این فناوری در محل زندگی یا کار خود دارید، حتماً پیش از شروع کار این موارد را بررسی کنید. شایان‌ذکر است، ما در لینکپ برای مقابله با هرکدام از این تهدیدها، راهکارهایی را در نظر گرفته‌ایم؛ بنابراین می‌توانید با آسودگی خیال نسبت به هوشمند سازی منزل یا محل کار خود با استفاده از بستر اینترنت اشیاء لینکپ اقدام کنید.

موارد تهدیدکننده امنیت اینترنت اشیا و خانه هوشمند 

قبل از هر چیزی باید بدانیم که چه چیزی تهدیدکننده یک سیستم هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا است. همانطور که از نام اینترنت اشیا بر می‌آید، در این فناوری پای اینترنت در میان است، بنابراین غالب موارد تهدید امنیتی، همان مواردی هستند که در سیستم اینترنت جهانی نیز وجود دارند. پس تمهیدات اندیشیده شده برای امنیت اینترنت، باید در طراحی سامانه‌های اینترنت اشیا نیز لحاظ شوند.

حمله مرد میانی (Man-in-the-middle)

این وضعیت به حالتی گفته می‌شود که یک مهاجم بین دو سیستم قرار می‌گیرد و ارتباطات عادی آنها را مختل می‌کند؛ بنابراین طبیعی است که این نوع حمله یک تهدید برای ارائه‌دهندگان خدمات است.

سرقت داده‌ها و اطلاعات هویتی

اطلاعات و داده‌های به‌دست‌آمده توسط دستگاه‌های هوشمند، به‌صورت داده‌های ذخیره‌شده در فضای سایبری قرار می‌گیرد که ممکن است مهاجمان و هکرها به آنها دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، اغلب داده‌ها روی گوشی‌های تلفن همراه کاربران قابل دسترسی است؛ بنابراین در صورت سرقت گوشی، داده‌های دستگاه‌های هوشمند و اطلاعات هویتی می‌توانند به‌صورت بالقوه در معرض سوءاستفاده و سرقت قرار گیرند.

حمله اخلال در سرویس یا دیداس (DDoS)

استفاده از این حربه به شکلی است که سرویس‌ها را به‌صورت موقت یا دائمی از دسترسی به اینترنت یا سایر منابع شبکه محدود می‌کند و خدمات‌دهی آنها را برای کاربران از بین می‌برد. در حقیقت حمله اخلال در سرویس باعث می‌شود که سیستم هوشمند دستگاه‌ها توانایی تشخیص ورودی مهاجم را نداشته باشد و امکان جلوگیری از حمله سایبری از طریق مسدود کردن یک واحد منبع از بین می‌رود. این شیوه در بالا بردن عدم امنیت اینترنت اشیا و خانه هوشمند تأثیر بسزایی دارد.

امنیت-اینترنت-اشیا-وخانه-هوشمند

امنیت اینترنت اشیا و خانه هوشمند چگونه برقرار می‌شود؟

حالا به‌احتمال‌زیاد این سؤال در ذهن شما شکل‌گرفته که چگونه باوجود موارد فوق بازهم امنیت اینترنت اشیا تأمین می‌شود؟ حقیقت ماجرا این است که سامانه‌های اینترنت اشیا همچون لینکپ، از راه‌حل‌های جامع امنیتی IoT بهره می‌برند که سیستم را در برابر انواع حملات مختلف محافظت می‌کند. به‌عنوان‌مثال‌هایی در زمینه تأمین امنیت اینترنت اشیا و خانه هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 بوت امنیتی (Secure boot)

در بوت امنیتی شاهد استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری هستیم که از اتصال یک دستگاه مورد اعتماد یا استفاده یک شخص مورد تأیید اطمینان کسب می‌کند. در حقیقت این فناوری از جایگزینی هکرها به‌عنوان مرد میانی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که حملات امنیتی و ایمنی به حداقل برسد.

سیستم احراز هویت دوطرفه

هر بار که یک دستگاه به سیستم خانه هوشمند و شبکه متصل می‌شود، باید قبل از دریافت یا انتقال داده تأیید اعتبار شود. این تأیید اعتبار تضمین می‌کند که داده‌ها از یک دستگاه قانونی تهیه ‌شده‌اند و اجازه اتصال به منابع کلاه‌بردار را نمی‌دهد. در حقیقت عدم امنیت اینترنت اشیا و خانه هوشمند به‌شدت تحت تأثیر الگوریتم‌های رمزنگاری شامل کلیدهای متقارن و نامتقارن قرار می‌گیرد که برای احراز هویت دوطرفه استفاده می‌شوند.

ارتباط ایمن

یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث محافظت ‌از داده‌ها  در امنیت IoT استفاده از داده‌های رمزگذاری شده در انتقال بین دستگاه و زیرساخت‌هاست. این رمزگذاری تضمین می‌کند که تنها کسانی می‌توانند به داده‌های منتقل‌شده دسترسی پیدا کنند که کلید رمزگشایی را دارند. به‌عنوان‌مثال، یک ترموستات هوشمند که داده‌ها را به اپراتور سرویس‌دهنده می‌فرستد باید از اطلاعات در برابر سرقت دیجیتالی آنها محافظت کند.

امنیت-اینترنت-اشیا-وخانه-هوشمند

مانیتورینگ و آنالیز امنیتی

ضبط داده‌ها از وضعیت کلی سیستم به‌منظور شناسایی نقض امنیتی احتمالی یا تهدیدات احتمالی و آنالیز آنها یکی دیگر از راهکارهایی است که امنیت اینترنت اشیا و خانه هوشمند را تأمین می‌کند. در این سیستم‌ها از ابزارهای مختلفی برای شناسایی تهدیدات استفاده شده و طیف گسترده‌ای از اقدامات فرموله در زمینه سیاست کلی امنیت سیستم اجرا می‌شوند که عملکرد آن همانند دستگاه‌های قرنطینه برای رفتارهای غیرعادی انسان است.

وجود چرخه آنالیز و مانیتورینگ به سامانه‌های هوشمند اجازه می‌دهد که الگوهای استفاده شده و شناسایی‌شده بالقوه را در حافظه داشته باشد و در صورت دست‌کاری احتمالی بلافاصله نسبت به آن عکس‌العمل مناسب نشان دهد.

سیستم مدیریت چرخه عمر امنیتی

استفاده از سیستم مدیریت چرخه عمر امنیتی به ارائه‌دهندگان خدمات اجازه می‌دهد تا در هنگام کار جنبه‌های امنیتی دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا را کنترل کنند. استفاده از سیستم OTA به اینترنت اشیا اجازه می‌دهد که در هنگام بازیابی در حملات سایبری حداقل اختلال در سیستم رخ دهد. این سیستم که نام آن از over the air برگرفته‌شده نوعی ارتباط بدون واسطه را نشان می‌دهد و به همین دلیل احتمال اختلال در آن به حداقل می‌رسد. این سیستم همان چیزی است که اگر از بستر اینترنت اشیا لینکپ استفاده کرده باشید، حتماً با آن آشنایی دارید.

راه‌حل‌های امنیتی برای دستگاه‌های هوشمند IoT خانگی

راه‌حل‌های Root of Trust سطح پایه‌ای سخت‌افزاری را برای کارکردهای امنیتی مانند بوت ایمن، اجرای ایمن برنامه‌ها، تشخیص و محافظت از دست‌کاری و همچنین ذخیره‌سازی و اداره کلیدها فراهم می‌کند.

استفاده از این سیستم‌ها نشان می‌دهد که امنیت اینترنت اشیا و خانه هوشمند اگرچه در معرض تهدیدات مختلف قرار دارد اما برای آن راهکارهایی در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند اطمینان شما را در بالاترین سطح ممکن قرار دهد.

بنابراین همان‌طور که می‌بینید، با رعایت اصول مشخص، امنیت سامانه‌های اینترنت اشیا قابل تأمین است و می‌توانید از مزایای مهمی که این سامانه‌ها در زندگی فراهم می‌کنند بهره‌مند شوید! فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین کاربردهای سامانه‌های اینترنت اشیا در زمینه تأمین امنیت ساختمان هوشمند، دفتر کار هوشمند و … در مقابل سارقین است. ازاین‌رو در عین اینکه باید برای انتخاب سرویس‌های اینترنت اشیا و هوشمند سازی خود دقت کافی داشته باشید و از محصولات شرکت‌ها و برند‌های معتبر استفاده کنید، نباید اجازه دهید این نگرانی به حدی باشد که شما را از استفاده این سرویس‌ها منصرف کند.

برخی منابع:

https://www.rambus.com/iot/smart-home/

لینکپ: ارائه دهنده نسل نوین راهکارهای اینترنت اشیا و هوشمند سازی ساختمان

جهت مشاهده راهکارها همین الان اقدام کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *