پرینت سه‌بعدی (۳D Printing)، اینترنت اشیا و نمایشگاه ۳DShow

,
IoT-3DPrint

از نخستین روزی که فناوری پرینت سه‌بعدی (۳D Printing) توسط دکتر کودامای ژاپنی ارایه شد (سال ۱۹۸۰) بیش از ۳۶ سال می‌گذرد. طی این مدت و به‌ویژه در سال‌های اخیر، فناوری‌های پرینت سه‌بعدی با سرعت چشمگیری توسعه یافته‌اند و تاثیرات چشم‌گیری در فرآیندهای صنعتی گذاشته‌اند. در این میان اینترنت اشیا (IoT) نیز به عنوان یکی از مهمترین روندهای دنیای فناوری از تعامل با این تکنولوژی بی‌نصیب نمانده است. پیش از آنکه به تعامل این دو حوزه مهم فناوری در دهه کنونی بپردازیم، مروری کوتاه خواهیم داشته بر فرآیند چاپ سه‌بعدی و مهمترین مزایا و معایب آن.

پرینت سه‌بعدی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

اساسی‌ترین تفاوت پرینت سه‌بعدی با روش‌های پیشین تولید، فرآیند ساخت لایه‌ به لایه آن است که این روش را از تمامی متد‌های سنتی متمایز می‌کند. فرآیند پرینت‌ سه‌بعدی به نحوی است که بر اساس طرح کامپیوتری ورودی، موادی را به صورت لایه‌لایه و با دقت کسری از میلی‌متر روی هم می‌گذارد، در حالی که متدهای سنتی تماماً بر اساس براده‌برداری یا قالب‌ریزی و ریخته‌گری بوده‌اند. بدین‌ترتیب وجود تکنولوژی‌های مختلف پرینت سه‌بعدی باعث شده تا بتوان برای کاربردهای گوناگون، با مواد متناسب و دقت‌های مورد نظر، به ساخت محصول نهایی اقدام کرد.

با توجه به آنچه گفته شد، مهم‌ترین مزایای پرینت سه بعدی عبارت است از:

  • قابلیت ساخت طراحی‌ها و شکل‌های پیچیده که پیش‌تر ممکن نبوده یا بسیار مشکل بوده‌اند؛
  • قابلیت شخصی‌سازی آیتم‌های مختلف سخت‌افزاری-نرم‌افزاری؛
  • حذف ابزارهای جانبی برش و خم و کاهش هزینه‌های آن، به ویژه در نمونه‌سازی‌ها؛
  • پایین‌آمدن میزان اتلاف مواد مصرفی.

با وجود مزایای فوق، چاپ سه بعدی چالش‌هایی هم دارد که برخی از مهمترین آن‌ها عبارت است از: هزینه بالا بخصوص برای سطوح و حجم‌های بزرگ، محدودیت‌های جنس مواد اولیه و محدودیت استحکام و آستانه تحمل.

برای آشنایی بیشتر با دنیای پرینت سه بعدی می‌توانید به مدرسه چاپ سه‌بعدی سایت ۳D Fast مراجعه کنید. همچنین برای آشنایی با روش‌های مختلف چاپ سه‌بعدی، اینفوگرافیک ۳D Print را ببینید.

پرینت سه‌بعدی و اینترنت اشیا

اگر یک توسعه‌دهنده اینترنت اشیا باشید، احتمالا تا همین الان و با توجه به آنچه در معرفی چاپ سه‌بعدی بیان شد، برخی زمینه‌های کاربرد آن را در حوزه فعالیت خود یافته‌اید. مهمترین و ابتدایی‌ترین کاربرد چاپ سه‌بعدی برای توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا، امکان ساخت قاب‌های مناسب برای محصولات است، به‌گونه‌ای که هم زیبایی محصول تامین شود و هم با کاربرد مد نظر مطابقت داشته باشد. بدین‌ترتیب چاپ سه‌بعدی می‌تواند یکی از چالش‌های مهم توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا را حل کند.

پرینت سه‌بعدی و قاب آردوئینو

اما تعامل این دو فناوری بسیار بیشتر از این مورد می‌باشد. امروزه حرکت‌هایی در دنیا آغاز شده است تا بتوان آنتن‌های مورد استفاده در محصولات اینترنت اشیا را با چاپ سه ‌بعدی تولید کرد. حتی گروهی پا را از این نیز فراتر گذاشته‌اند و به دنبال ساخت کامل مدارهای الکترونیکی قابل بکارگیری در محصولات خود، با استفاده از چاپ سه‌بعدی هستند!

از سوی دیگر راهکارهای اینترنت اشیا نیز با ورود به فرآیندهای چاپ سه‌بعدی منجر به بهبود و توسعه بیشتر آن شده‌اند. از این رو تعامل بین این فناوری‌ها دوسویه می‌باشد. در مطالب بعدی وبلاگ لینکپ بیشتر به این موضوع و جزئیات آن پرداخته خواهد شد.

برگزاری اولین نمایشگاه چاپ سه‌بعدی ایران

اگر مایلید با فناوری‌های چاپ سه‌بعدی و مهمترین روندها، شرکت‌ّها و خدمات مربوط به آن در کشورمانو دنیا بیشتر آشنا شوید، می‌توانید در نخستین نمایشگاه چاپ سه‌بعدی ایران که از ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود شرکت کنید. برای تهیه رایگان بلیت حضور در نمایشگاه کافی است به سایت ۳DShow مراجعه کنید. همچنین یکی از سخنرانی‌های جانبی این نمایشگاه که توسط دکتر جلالی (عضو هیئت علمی دانشگاه علم‌و‌صنعت ایران) ارایه خواهد شد به موضوع «رویکرد فناوری چاپ سه‌بعدی و اینترنت اشیا» می‌پردازد (مشاهده لیست سخنرانی‌ها).

پیشنهاد ویژه لینکپ و ۳DFast به مناسبت برگزاری نمایشگاه

با توجه به کاربرد چاپ سه‌بعدی در حوزه اینترنت اشیا و به منظور ترویج بیشتر بکارگیری این فناوری در ساخت و تولید محصولات IoT، کاربران و مخاطبان لینکپ می‌توانند طی هفته جاری (۹ تا ۱۵ اردیبهشت ۹۶) از طریق تماس با حساب‌کاربری معرفی شده در کانال تلگرام لینکپ، کد تخفیف ۱۵ درصدی سفارش پرینت سه‌بعدی از سایت ۳DFast را دریافت کنند.

پوستر نمایشگاه چاپ سه‌بعدی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *